מחלקת הקדם יסודי – הגיל הרך,  פועלת רבות להעשרת הילדים בתחומי עשייה חינוכיים ופדגוגיים שונים. המחלקה מעודדת יוזמות של גננות וכן יוזמות עדכניות אשר השאיפה שלהן היא לשפר ולהרחיב את התכנית החינוכית בגנים. היוזמות מתבצעות בליווי האגף ובפיקוח והדרכה של משרד החינוך.

להלן חלק ממגוון היוזמות החינוכיות שהמחלקה מעודדת את פעילותן:

פרויקט "אני וגופי" שמירת המרחב האישי לגיל הרך

פרויקט ייחודי במסגרת תכנית עיר ללא אלימות אשר שם כמטרה את העלאת המודעות בקרב הורים ואנשי צוות להתפתחות מינית תקינה בגיל הרך ולנורות אדומות אפשריות. במהלך התוכנית יקבלו הילדים כלים חווייתיים להעלאת המודעות של שמירה אישית על הגוף ולשיח במקרה צורך עם מבוגר מוכר. בסיום התוכנית יקבלו ילדי הגן והוריהם הצגה חווייתית בנושא. אנו רואים חשיבות מירבית בהנגשת התכנית לכמה שיותר גנים ברחבי המועצה ומשתפים פעולה בעניין עם השירות הפסיכולוגי החינוכי, צוות הגננות ורכזות הקהילה ביישובים.


פרויקט "אילנות"

התוכנית מכשירה גננות, סייעות והורים להציב גבולות, מנקודת מבט הרואה בהצבת גבולות פרמטר משמעותי להתפתחות תקינה. כמו כן, התוכנית מכשירה אנשי מקצוע מהתחום הטיפולי, להדריך הורים וצוותי גן בעבודתם. התוכנית מבוססת על נקודת המוצא לפיה בגיל הרך מתעצבת אישיות הילד.

תוכנית "אילנות גנים" מתאפיינת בתגובה מהירה לקריאה המתקבלת מהגנים. הכניסה הראשונית לגן נעשית דרך הגננת ובתיאום עם אגף החינוך והשירות הפסיכולוגי, אולם לאחר מכן הגננת יכולה לפנות טלפונית ליועצת התוכנית, ולזכות בשיתוף פעולה מיידי. העבודה בגן נעשית בד בבד עם ייעוץ פרטני להורים, המתאפשר הודות לסגנון הייעוץ קצר-המועד, ללא המתנה.

במקביל לעבודה מול הצוות החינוכי קיים ייעוץ להורים הרלוונטיים. הייעוץ הינו ממוקד גם הוא בהדרכה להצבה נכונה של גבולות ומלווה במעקב טלפוני רציף .במידת הצורך , הייעוץ להורים כולל גם ביקורי בית (כמו בתוכנית הטלוויזיה "סופר נני"). יועצת התוכנית מגיעה לבית בזמן פעילות המשפחה, כשהילדים נמצאים (בדרך כלל בשעות אחה"צ) ומדריכה את ההורים. חשיבותו של הכלי מתמקדת בעיקר בעזרה להורים ליישם את תוכן הייעוץ מול תגובותיו של הילד בזמן אמת.


תכנית אור

תכנית אור היא תכנית התערבות רב תחומית מקיפה לילדים, הורים וצוות חינוכי, הפועלת במסגרות חינוכיות לגיל הרך. התכנית פועלת למניעה וצמצום פגיעה בפוטנציאל ההתפתחותי של ילדים ופעוטות בגיל הרך וניתנת בסיוע מפעל הפיס והתכנית הלאומית 360 לילדים ונוער בסיכון.  

בתכנית אור מושם דגש על עידוד ופיתוח יכולת ביטוי ועיבוד תכנים רגשיים באמצעות משחק דרמטי, קריאה משותפת של ספרי ילדים, המחזה בעקבות קריאת סיפור, יצירה בחומרי אומנות ומגע עם חומרים שונים. הקשר בין התפתחות שפה להתפתחות הבנת והבעת רגשות מציע כי יש הדדיות בין מרכיבים שפתיים, רגשיים וקוגניטיביים של הבנת רגשות.

ההתערבות נערכת תוך מעורבות מלאה של צוות הגן והורי הילד.

דרכי העבודה מותאמות לאפיוני ההורים הבאים לביטוי ביכולת התמדה, מוכנות לשיתוף פעולה, רקע תרבותי וכוללות במינונים משתנים: פגישות משותפות עם הילד וההורה.

תכנית העבודה באור מבוססת על זיהוי השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד וביסוס מיומנויות תקשורת ושימוש בשפה באמצעות דרכי התערבות מקיפות המעודדות התפתחות תקשורת ושיח . במסגרת התוכנית ייהנו הילדים המאותרים מטיפול באומנות ובמוסיקה פעמיים בשבוע לאורך שנת הפעילות בגן תוך מעורבות מלאה של צוות הגן והורי הילד.

 


פרויקט איכות הסביבה " טבע עירוני ומגוון ביולוגי"

פרויקט "טבע עירוני ומגוון ביולוגי" מתקיים במספר גני הילדים בשיתוף רכזת חינוך מהמשרד להגנת הסביבה ומפקחות משרד החינוך. מטרת הפרויקט לחשוף את הילדים לסביבה הטבעית הקרובה לביתם להראות להם את החי והצומח בחצר הבית והגן. היוזמה תכלול סיורים באתרים לצוותי הגנים, הנחיות וליווי של הדרכה מקצועית בפעילויות בתוך הגנים, רכישת ציוד המסייע להעשרת הידע של הילדים, ימי הכנה, חקר וסיכום התצפיות בסביבת הגנים .

כמו כן, התקיים פרויקט "גינות פרפרים "- הילדים הקימו גינות אשר מזמנות פרפרים במהלך השנה. הילדים היו שותפים החל מהכנת השטח, סידור האדמה, שתילת השתילים ולמידה על סוגי הפרפרים השונים.

בהמשך יוקמו "בתים ירוקים" בכמה גנים שיהוו מרכז מבקרים לגני היישוב האחרים. בבתים אלו ילמדו הילדים על קיימות ואיכות הסביבה בדרך חוייתית של הקמת בית "ירוק". וכן גינות לימודיות בגנים רבים במרחבי השומרון.

בכל שנה אנו משתפים פעולה עם המשרד לאיכות הסביבה שמספק הדרכה לגננות בנושא, הקמת פרוייקטים וליווי פדגוגי. שיתוף פעולה זה מפרה את הגנים ומעניק לילדים העשרה בנושאי איכות הסביבה.


פרויקט "איתור טף"

אגף החינוך והמכון להתפתחות הילד יזמו פרויקט – "איתור טף" שמטרתו לסייע לילדים ע"י איתור מוקדם של קשיים פארארפואיים מתחומים שונים ועל ידי האיתור המוקדם למנוע התפתחות של ליקויי למידה בגילאים מתקדמים יותר, המטרה היא לסרוק את כל ילדי הגן ומתוכם לאתר את הילדים שעל פניו לא ידוע אם הם זקוקים לסיוע ולכן, האיתור משמעותי לגביהם, ילדים שזקוקים לסיוע יופנו על ידי הגננת למכון להתפתחות הילד כדי לקבל את המענה ההולם דרך קופת החולים.

לגן מגיעות קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק, הן יושבות עם הגננת וקבוצה של 4 ילדים ותוך כדי פעילות מהנה עוקבות אחר כל ילד וילדה.


ספרית פיג'מה

ילדי הגנים ברחבי המועצה שלנו משתלבים מזה כמה שנים בתכנית ספריית פיג'מה. תכנית זו מטרתה – טיפוח אוריינות ועידוד שיח בין-דורי סביב ערכים יהודיים . התכנית מעניקה ספרים ליותר מ – 2,800 ילדים במועצה האזורית שומרון. באמצעות גן הילדים, כל ילד מקבל תשעה ספרים במתנה במשך השנה. התכנית מבוססת על התוכנית האמריקאית The PJ Library שנוסדה ע"י קרן הרולדגרינספון. כל ספר מגיע לגן, הגננת מציגה אותו לילדים, ולאחר פעילות בגן כל ילד מקבל עותק משלו, שי לספריית המשפחה. הספר כולל הצעה לפעילויות משותפות של הילדים עם ההורים, המיועדות להעמיק את ההבנה של הערכים הטמונים בספר. בנוסף לחוויית הקריאה, המפגש עם הספרים מעניק הזדמנות לשיח משפחתי על ערכים ומסורות יהודיים, המאפשר להורים להעביר לדור הבא את נקודת המבט האישית שלהם בנושאים אלו.


מעברים

התכנית פועלת בגני חובה ומטרתה ליצור רצף לימודי- חוויתי בין הילדים העולים לכיתה א' ובין בית הספר אליו הם אמורים להירשם בשנת הלימודים הבאה. התכנית מלווה את תהליך הפרידה מהגן, הקליטה וההסתגלות של הילדים למסגרת החדשה של בית הספר. בתוכנית כלולים ביקורים של ילדי הגן בבית הספר ובמוקדים מסוימים ילדי בית הספר גם מבקרים בגנים.

מטרת התכנית היא להעניק לילדים הצעירים מענה פרטני בתחומים שונים:
קוגניטיבי, רגשי, חברתי ומוטורי כמו גם התייחסות לתחום הידע הלשוני והמתמטי.